Friday, April 9, 2010

DiSKRiMiNaSi KaNaK-KaNaK

Wow aku mengupdate blog lagi ??? Semangat update blog nampaknya sedang m'buak-buak seiring dengan semangat m'yiapkan final draf tesis hehe~ Maybe t'lalu penat m'gadap tesis hingga m'merlukan s'suatu untuk dilakukan & blogging m'jadi pilihan hati buat masa ini. Well isu yang ingin dibawakan kali ialah Penindasan Terhadap Kanak2. Penindasan ni banyak kategorinya tapi kali ini aku ingin khususkan pada peminta sedekah kanak2 yang semakin berleluasa di area Bangi & KL. Bukan cakap besar namun JB sangat kurang peminta sedekah kanak2 yang ramai adalah orang2 asing dan orang tua yang tidak dijaga.


Cuma di JB peminta sedekah kanak2 ini bukan dari golongan orang melayu tetapi kanak2 warga asing yang tak tau cakap Melayu tapi beragama Islam. Ada satu insiden masa tu aku tengah makan dekat Larkin JB adalah seorang kanak2 ini tiba datang ke table aku dan menghulurkan tangannya tanpa b'kata sepatah haram pun perkataan. Aku sedikit pelik kenapa budak ni tak bercakap macam "abang nak minta sedekah" @ yang sewaktu dengannya rupa-rupanya budak ni warga nepal yang dikerah oleh satu sindiket. Macam mana aku tahu ??? kebetulan masa tu polis & JKM tengah buat ambush untuk menahan budak2 yang meminta sedekah ni ramai jugak yang kena tahan dalam 10 orang. Polis tu cakap sindiket ini bawak budak2 dari nepal khusus untuk minta sedekah siap dia cakap lagi ini kira ok la ada tangan kaki, ada budak tu kaki ilang sebelah, jari ilang 5 sebab dipotong oleh sindiket ini untuk meraih simpati. Damn manusia macam tu pun ada ke??? itulah manusia yang berhati binatang yang perlu disumbatkan dalam kandang rimau untuk m'jadi santapan si raja belang huh....

Well back to Bangi, selama 3 tahun aku berada disini tahun ni la baru aku nampak sangat ramai peminta sedekah kanak2, dulu tak ramai sangat. Trendnya biasa mereka akan menanti di depan pintu bank, mapley2 area bangi, kfc, mcd, pizza hut & sebagainya yang ramai orang. Dengan membawa kalender, kismis @ pil untuk jadi pandai serta resit mereka akan jumpa setiap orang untuk minta sedekah, hati siapa tak luluh tengok budak2 comel ini dipergunakan oleh orang tak bertanggungjawab untuk minta sedekah. Dengan muka kesian, baju compang-camping, selipar sebelah lain kaler, meredah hujan panas, ribut petir s'mata-mata untuk mendapat duit. Budak2 ni patut pergi sekolah untuk menuntut ilmu tetapi digunakan sebagai alat untuk meraih simpati.

Aku tertanya-tanya siapakah yang bertanggungjawab untuk mengatasi masalah ini, untuk membela nasib budak2 ni, Macam mana masa depan negara kalau kanak2 ni awal2 lagi telah dirosakkan pemikirannya dengan perkara yang mengarut ni. Aku tertarik dengan satu NGO yang menyediakan makanan untuk peminta-peminta sedekah di area KL maybe pandangan aku mereka boleh menyediakan shelter untuk kanak2 ini berteduh, mendapat ilmu & makanan ??? Maybe JKM boleh memperbesarkan kemudahan mereka untuk menampung budak2 yang kurang b'nasib baik ni, Dana kerajaan kan banyak apa salahnya peruntukkan permata pintar disumbangkan sedikit untuk membantu budak2 ini dari terus dirundung malang. Mereka juga permata negara mereka juga aset negara yang perlu dididik ~ peace, love & respect ~

No comments: