Saturday, August 29, 2009

LeMBu DaPaT NaMa

Semalam lepas Solat Jumaat di Shah Alam telah berlaku satu perarakan ke Pejabat Pentadbiran Negeri Selangor bagi membantah pembinaan Kuil di kawasan Seksyen 22 Shah Alam. Bantahan dilakukan kerana kawasan tersebut 80% majoriti merupakan penghuni Islam dan penghuni yang beragama hindu hanya minoriti. Betul sepatutnya kuil tersebut tidak boleh dibina di kawasan berkenaan bagi menghormati sensitiviti dalam beragama. Cuma tindakan gila kerajaan Selangor di bawah Khalid Ibrahim yang membenarkan pembinaan kuil tersebut telah menimbulkan kemarahan penduduk di kawasan berkenaan.

Perarakan yang dipelopori oleh penduduk2 seksyen 23 serta beberapa badan NGO Melayu dimulakan dari Masjid negeri, destinasinya ialah Pejabat pentadbiran Negeri Selangor, Apabila sampai di pintu masuk pejabat, mereka telah meletakkan kepala lembu yang masih belum kering darahnya sebagai tanda protes dan sebagai tanda kedunguan, kebodohan dalam kerajaan Selangor yang tidak menghormati sensitiviti dalam beragama. Namun aku secara peribadi tidak bersetuju dengan perarakan tersebut kerana ia tidak menunjukkan semangat patriotik selain tidak profesional dalam menjalankan sesuatu.

Betul kerajaan Selangor seperti memperlekehkan agama kerana mengendahkan masyarakat setempat dengan membuat keputusan membuta tuli dalam pembinaan kuil berkenaan, serta perarakan itu berlaku kerana kerajaan Selangor tidak mengambil suara penduduk area berkenaan walaupun setelah diadukan hingga menimbulkan kemarahan membuak-buak penduduk seksyen 23. Tetapi masih ada jalan lain untuk menyelesaikan masalah berkenaan melalui saluran yang betul, seperti menghantar petisyen, memorandum, campur tangan kerajaan Pusat dan beberapa jalan lain yang mengambarkan keprofesionalan masyarakat Malaysia. Maksudnya bila kita mengambil sesuatu tindakan kita perlu mengetahui baik buruk sesuatu tindakan dan kita perlu menjaga sensitiviti dan semangat kepatriotikan masyarakat Malaysia.

Oleh itu kerajaan Khalid Ibrahim perlu mengambil iktibar daripada demonstrasi ini dan tolanglah menjaga sensitiviti masyarakat Islam, ingat awak itu pun Islam juga, dulu Isu Pusat Khinzir Raksasa, selepas itu Isu Arak halal di Selangor, Sekarang isu Kuil pula, semua ini melibatkan sensitiviti dalam beragama tindakan anda seperti tidak menghormati agama sedangkan anda penganut agama itu. Satu lagi tolonglah berhenti menyalahkan orang lain seperti menyalahkan UMNO yang konon anda katakan menghasut penduduk untuk membuat demonstrasi, perbaiki diri anda yang banyak kesalahan sebelum menyalahkan orang lain. Peace,Love & Respect.

No comments: