Wednesday, August 5, 2009

BeTaPa MaNuSia TiDaK BeRTaMaDuN

Pada Sabtu yang lepas sekali lagi telah terjadi sesuatu yang memang aku sangat memandang hina tindakan tersebut iaitu berlakunya perhimpunan haram. Isu kali ini yang cuba dibangkitkan ialah mereka yang agak kurang pandai ini ingin memansuhkan ISA. Kononnya akta ini menzalimi dan menganayai manusia. Tetapi sedarkah mereka orang2 yang bodoh ini bahawa perhimpunan haram ini juga sebenarnya telah menzalimi dan menganayai manusia.

Kita semua sedar bagaimana ribuan manusia yang tidak berdosa yang tak ingin pun nak menyertai perhimpunan haram ini terperangkap didalam puluhan ribu manusia yang tak bertamadun yang menjadikan nafsu sebagai landasan untuk mencapai matlamat yang sia2 ini. Bagaimana orang tua yang sakit yang ingin melintas jalan, kanak2 yang air matanya jatuh berguguran, kerisauan ibu bapa tentang keselamatan keluarga, peniaga yang mengalami kerugian beribu2 ringgit, warga kota yang ingin pulang ke kampung halaman menjenguk ibu dan ayah, dan seluruh masyarakat yang bertamadun di belenggu rasa ketakutan melihat puluhan ribu manusia yang bodoh, yang mengikut perasaan dan menjadi pengikut suruhan orang yang tidak bertanggungjawab dalam isu ini mengadakan perhimpunan haram.

Aku secara peribadi amat mengutuk tindakan tersebut kerana melambangkan masyarakat Malaysia sudah tidak bertamadun lagi dan sudah tidak menggunakan akal kewarasan untuk berfikir. ISA satu isu yang kononnya akta itu mengancam keselamatan negara. Tapi bagi aku mereka juga sama, mengadakan perhimpunan haram yang lagi mengancam keselamatan negara. Aku dah bosan melayan segelintir manusia yang kononya pemimpin mahasiswa yang menyokong tindakan yang tak bertamadun ini. Sepatutnya seorang pemimpin perlu bersikap profesional, berfikiran rasional dan memberikan idea yang bernas bukan mengutuk & mencaci pihak berkuasa yang ingin menjaga keamanan nasional.

Banyak lagi saluran yang boleh dilakukan, kerajaan bukannya kejam sangat sampai tak boleh dibawa berbincang, maybe orang yang mengadakan perhimpunan ini takut nak bersemuka dengan menteri2 secara bersendirian oleh itu dia carilah orang suruhan kononnya mewakilli semua rakyat Malaysia. Betullah rakyat Malaysia semakin bertindak mengikut nafsu, nilai asia yang diterapkan oleh ibu dan ayah sudah tidak lagi dipraktikkan apabila syaitan dan nafsu menguasai diri, menghalalkan segala cara menjadi pedoman, manusia semakin lalai mengejar sesuatu yang sia2.

Aku hanya berharap manusia2 yang tak bertamadun ini sedar betapa mereka juga sama seperti ISA yang mereka katakan. Mereka juga menzalimi, menganayai dan mengancam keselamatan negara, semoga keamanan masih ada di Malaysia, Peace, LOve & Respect

No comments: