Wednesday, August 26, 2009

KeNaNGaN Oh KeNaNGaN

Salam geng, hari ini dah 5 hari kita umat Islam menjalankan ibadah puasa di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Semoga segala ibadah kita di terima Allah dan mendapat ganjaran yang berlipat kali ganda Insyallah. Puasa pertama & kedua buka dengan family tercinta, puasa ketiga buka puasa bersama orang tersayang & family PERMAJ, puasa keempat buka puasa dengan roomateku, puasa kelima tak sure lagi huhu~. Banyak kenangan dalam bulan puasa dari zaman kanak2 hingga remaja hinggalah dah masuk UKM ni. Kenangan yang sukar dilupakan kot hehe~

Aku start belajar puasa dari umur 6 tahun lagi, tapi biasalah masa tu kanak2 lagi kan maka masuk jam 1 petang aku dah meneguk air sebab dah tak tahan sangat huhu. Nenek selalu cakap tak pe budak2 lagi tapi nanti dah besar jangan minum air tengahari lagi huhu~ Umumnya bulan puasa kanak2 akan penat tapi kenakalannya tak akan hilang begitu juga aku, maka aku akan bergerak ke sana ke sini, lompat sana lompat sini, main sana main sini, bila dah penat buka peti sejuk togak air sejuk huhu~ tu la zaman masa mula2 aku belajar puasa.

Masuk umur 8 tahun aku dah boleh puasa penuh tapi kadang2 kantoi gak huhu~ Balik sekolah penat2, puas main kejar2 kat sekolah tadi, balik buka peti sejuk minum air, lupa yang diri ni puasa, nenek pun sergah "akim puasa lah" aku pun jawab "alamak lupa la" huhu~ Kejadian ini berlaku hingga umur aku 11 tahun, budak2 lagi masa tu kan mana nak ingat kan, dalam kepala bila penat kena cari air, bila dah minum air baru ingat diri ni puasa. Nasib baik tak kantoi dengan mak aku kalau tak, tak merasa lah duit raya huhu~

Aku start puasa penuh masa umur 12 tahun, alhamdulillah setakat ini puasa aku semua penuh kecuali satu tragedi yang mencuit hati yang takkan aku lupa sampai bila2. Masa tu aku form 5 sekolah pagi. tak silap aku 16 Ramadhan, Bulan puasa balik awal 12.30 dah balik, sampai rumah aku terus tidur masa tu aku ingat lagi aku puasa, lepas tu aku bangun pukul 2 petang, dalam keadaan mamai terus pergi dapur buka peti sejuk dan nampak air oren yang sangat sedap, apa lagi terus minum la air tu best3x, pastu aku nampak pizza lak, perut aku dah berdangdut masa tu so pe lagi makan la pizza tu masa tu ada lagi 3 slice aku ratah kesemuanya sekali hahaha~ lepas makan pizza minum air sejuk lak haus gila masa tu hehe~, lepas tu aku pergi sinki nak basuh cawan then bile aku pandang balik tepi peti sejuk tu aku perasan satu kalender berbuka puasa, aku termenung sejenak, masa tu baru aku tahu aku tengah puasa daaaaaaa, aku ketawa sorang2 aku berfikir aku tak sengaja masa tu, so tak batal la kan puasa aku hehe~ tapi perut aku dah sangat kenyang masa tu tekak pun rasa basah je ada lagi perisa air oren hehe~ Sekolah agama dulu ustaz ajar tak sengaja tak batal, macam mana dengan situasi aku pada masa dah kenyang tahap gaban baru ingat tengah puasa hehe~ Peace, Love & Respect.

1 comment:

la~nina said...

puase kelima ngan saye...
puase keenam pun ngan saye....
hahahaha~
kan3x...